Yıldız Moran’a bir selam duruşu

Yıldız Moran’a bir selam duruşu

Kasım 24, 2018 138 0 0

Yıldız Moran’a bir selam duruşu
Yıldız Moran’ın resim yolculuğunu yansıtan ‘Yıldız Moran: Bir Dağ Masalı’ başlıklı sergi, bugün İstanbul Çağdaş’de açıldı.Yıldız Moran’a bir selam duruşu
Sanatçının ilk kez gün ışığına çıkacak resimlerinin de yer aldığı 86 siyah beyaz eseri, yaşasaydı bugün 86 yaşında olacak sanatçıya bir selam duruşu kalitesinde… Moran’ın sergide yer alan yapıtlarından birkaçını, küratör Merih Akoğul’dan dinledik.Yıldız Moran’a bir selam duruşu
Ağrı Dağı-1956: “Ağrı Dağı’nın Yıldız Moran’ın nesnelinden açıklanışına şahit oluyoruz. Bunun büyük bir kader olduğuna inanıyorum. 62 sene evvelinden gelen bu resme dikkatlice baktığımızda, Yıldız Moran’ın kadrajın alt tarafındaki gölgesiyle de karşılaşmak coşku verici. Resmin en hoş yanlarından biri de geçmişle gelecek arasında kurduğu o sağlam köprü.”Yıldız Moran’a bir selam duruşu
Anadolu Anatolia, 1955:“Ah çocuk, hoş çocuk. Puantiyeli şapkan, salopetin, asla göremeyeceğimiz ve hep merak edeceğimiz suratınla, resmin içindesin işte. O yol seni bugünlere getirdi. Yaşıyorsan en az 70 yaşında bir amcasın, yaşamıyorsan asla unutmayacağımız bir resimdesin. Uğurlusun ki mukadderatın seni Yıldız Moran’ın karşısına çıkarmış.”Yıldız Moran’a bir selam duruşu
Ayasofya, 1954: “Sultanahmet Camii’nin bahçesinden, asırlık bir yolculuğa çıkarcasına, karşıda tüm gösterişiyle uzanan Ayasofya’yı görmek, şahane bir duygu. Bir de İstanbul’a yağıp hatıralar hariç her şeyin üzerini örten ve erimemekte sabreden kar varsa… Sahi, ayın kaçı, günlerden ne, hangi asırdayız; resme bakıp çözebilen var mı?”Yıldız Moran’a bir selam duruşu
Dil İskelesi, 1954: “Dil İskelesi çalışması, bizlere bir müzakere tamlığı içinde bir istasyon şefinin günlük hayatını iletiyor. Her gün ya da bazı günlerde geçen tarifeli trenler, Dil İskelesi’nde duran, inen ve binen yolcuları amaçlarına eriştirmek için gidip geliyorlar. Kısa molaları sırasında, birbirini tanımayan ama aynı güzergaha gidecek insanlar bir yolculuk süresince de olsa, aynı mukadderatı paylaşıyorlar.”Yıldız Moran’a bir selam duruşu
Dil İskelesi, 1954 2: “Dil İskelesi serisinin, ilk kere yayınlanan bu resmi de bize makasın değiştirildiği hakimiyet odasında, misyonluyu çalışma anında gösteriyor. Odanın penceresinden içeriye dolan parlak güneş ışığının aydınlığında, suratında resimcinin varlığını onaylayan hafif bir tebessümmeyle misyonunu nasıl yaptığını gösteren şefin bu anı, serinin öbür resimleriyle beraber demiryolları çalışanlarının hayatına ışık yakalıyor.”Yıldız Moran’a bir selam duruşu
Füreya Koral, 1955: “Ülkemiz heykel sanatının bedelli adı Füreya Koral, atölyesinde günlük çalışma temposu içinde Yıldız Moran’ın bakış açısıyla fotoğraflanmış. Fonda İstanbul, atölyeye düşen güneş, iki bayan sanatçının mucizevi buluşması, seneler sonra sanat tarihinin ehemmiyetli bir parçası olarak geçmişin mirasını bize taşıyor. Füreya Koral, kile can verirken, Yıldız Moran da bu ebedi anı peliküle geçiriyor. Unutulmaz bir anın ender parçasıni bu sergide bir kere daha kucaklıyoruz.”Yıldız Moran’a bir selam duruşu
Lizbon-Portekiz, 1952: “1952 seneyi, Yıldız Moran’ın resim eğitimi için bulunduğu İngiltere günlerine karşılık geliyor. Aynı sene Moran, Avrupa’nın muhtelif ülkelerine geziler yapıp resim çekti. Lizbon’da çekilen ve ön tasarıda ağzında gazete yakalayan iki köpeğin bulunduğu bu resim, içinde taşıdığı espritüel kıymetle de öbür resimlerden ufalıyor. Arkada, netsiz alanda da, Moran’a bakan insanları ayırt ediyoruz.”Yıldız Moran’a bir selam duruşu
Van, 1956: “Van’da çekilmiş, gölgesinden başka kimsesi olmayan o yalnız çocuk. Kurumuş toprağın üzerinde adımı atarken çekilmiş. Belirli meçhul bir yel saçlarını dalgalandırıyor. Bizlere ilettiği atmosfer, kendisine bakanları alıp Anadolu’nun bir köyünün bütün ortasına vazgeçiyor. Enteresan bir şekilde, o resme baktıkça, içimiz mutlulukla doluyor. İşte resmin tasvirsiz eforu.”Yıldız Moran’a bir selam duruşu
Antalya, 1955: “Kardeş sevgisi, bir resimde ne kadar gösterilebilirse, Yıldız Moran’ın bu sansasyonel eserinde de en az o kadar var. Duyguları resme taşımak, belki de dünyanın en güç işi. Acıyı, umudu, sevgiyi, ancak o insanlarla empati kuran, onların duygularını sezebilenler sanat tarihine mülk edebilir. Anadolu’nun kız çocukları, geleceğin cefakâr anneleri, Yıldız Moran bunu seneler evvelinden görmüş. Kendisine, o günleri bize böylesine duyarlılıkla taşıdığı için teşekkür borçluyuz.”Yıldız Moran’a bir selam duruşu
‘Sürüklemiş olduğu resimler, birer sanat eseri’  Serginin küratörü Merih Akoğul, Moran’ı “Cumhuriyet yarıyılı Türkiye resim sanatında, eserleriyle hepimizi etkileyen gösterişli bir dağ gibidir. Moran’ın resimlerinde yansıttığı atmosfer, sanki büyülü bir dağ masalından kopup gelmiştir” laflarıyla tanım ediyor.   Akoğul, serginin ehemmiyetini ise şöyle özetliyor: “Yıldız Moran, ülkemiz resminin erken yarıyılının en ehemmiyetli temsilcilerinden ve akademik eğitim almış ilk profesyonel bayan resim sanatçısı. Resmin dünyada sanat olarak henüz görülmeye başladığı o günlerde sürüklemiş olduğu resimler, günümüzde birer sanat eseri olarak kabul görüyor. Resme kattığı bedel, bugün de netlikle görüldüğü gibi tartışılmaz. 1950’li senelerin başlangıcından itibaren sürüklediği bir hayli resim, günümüzde ikonik bedel taşıyor. Sergideki resimleri hem Yıldız Moran’ın değişik mevzulardaki çalışmaları hem de yarıyılının ötesinde sansasyonel yaklaşım şekillerini yansıtan resimlerin arasından seçtim. Sergide 86 resim yer alıyor. Bu resimlerin özellikle çağdaş bir bakış, modern bir dil ve yan yana geldiklerinde bir tamlık oluşturmasını istedim.”Yıldız Moran’a bir selam duruşu
Eczacıbaşı Topluluğu’nun sponsorluğunda asıllaşan ‘Yıldız Moran: Bir Dağ Masalı’ sergisi, 12 Mayıs 2019’a kadar İstanbul Çağdaş Resim Galerisi’nde görülebilir.   

Tags: fotoğraf, sergi, yıldız moran Categories: Magazin
PAYLAŞ PAYLAŞ PIN EKLE PAYLAŞ PAYLAŞ PAYLAŞ
Related Posts
Cevap Yazın

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir